EDUCACIÓ AGROAMBIENTAL

L’alimentació com a eina educativa

Entenem l’escola com una comunitat d’aprenentatge que juntament amb els pares i altres actors, transmet a l’infant valors i actituds que l’ajudin a desenvolupar-se en el dia a dia i a crear vincles de respecte, compromís i companyerisme entre persones i també de les persones amb el medi que les envolta.

Treballem per participar en projectes que es transmetin valors com:

Consciència d’una alimentació saludable. Entenent l’alimentació des del punt de vista nutritiu (collim productes frescos i sans que ens aporten el màxim de nutrients i vitamines) i d’aquesta manera, tenim cura de la salut dels infants.

Consciència territorial. Que el pagès participi d’aquesta comunitat aportant-hi el seu saber i transmetent als nens i nenes el que la naturalesa li ha ensenyat és una de les peces claus del nostre projecte. Amb això volem aconseguir  el reconeixement de la figura del petit agricultor com un element indispensable de manteniment del territori i del coneixement de la naturalesa que ens envolta.

Consciència solidària. És inevitable haver de reflexionar sobre el model productiu i de distribució actual. Ens fa prendre consciència de les desigualtats que aquest model crea entre el nord i el sud, del per què de les crisis alimentàries que s’estan produint recentment i de l’increment de la fam al món, amb més de 1.000 MM de persones desnutrides en l’actualitat.

El nostre objectiu és doncs…
Participar activament amb  l’escola treballant el consum responsable i respectuós amb la salut, el medi ambient i el petit pagès mitjançant la dinamització d’activitats a l’escola i la potenciació de consum responsable a casa.

Aquest projecte te dues línies de treball:

Educar en el consum responsable i respectuós amb la salut de les persones i el medi ambient.

Activitats que es proposen

  • Creació d’una cooperativa de consum responsable en el marc de l’escola.
  • Dinamització de xerrades i cursos relacionats amb la cuina de temporada, la salut i l’alimentació.
  • Mercat d’intercanvi ( per exemple a inici de curs per intercanviar material escolar, roba,…)
  • Creació d’un banc de llibres de text on els llibres es puguin aprofitar d’un any per l’altre i no hi hagi la necessitat de comprar-los.

 Conèixer, respectar i potenciar el petit productor del país en els àmbits de l’agricultura, pesca i ramaderia.

Activitats que es proposen

  • Visites als productors i a les explotacions per conèixer d’on surten els aliments que es consumeixen a l’escola i a casa.
  • Hort escolar: formació d’un grup promotor de pares i mestres que dinamitzin les feines de l’hort conjuntament amb les pageses del Rave Negre.
  • Creació d’un mercat amb els productes que surtin de l’hort per finançar les despeses d’aquest.
  • Fer participar activament els productors en l’educació dels alumnes quan en el currículum escolar es parla del sector primari.

A continuació us mostrem unes fotos del projecte de l’hort de Can Besora, Mollet del Vallès. El projecte amb Can Besora ha estat guanyador del premi Mama Terra 2015, Premi Escola, agricultura i alimentació ecològica! (veure l’agenda d’aquest mateix blog)